Köp & leveransinfo
För dig som handlar i Trangia webshop. Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av Trangia AB, (Trangia Webshop).
Vi finns i Trångsviken, Sverige – där vår fabrik och tillverkning har funnits sedan 1925.
Leveransinformation per land
Välj flik för att läsa vad som gäller för just ditt land eller område
(Under våren 2024 har vi utvärderat våra fraktkostnader för försändelser utanför EU och har varit tvungna att anpassa oss därefter. Observera att du alltid kan kontakta vår distributör i respektive land för att hitta Trangia-produkter.)
Företagsinformation
Trangia AB / Fabriksbutik & Museum
Alsenvägen 12
835 96 Trångsviken
Sverige
Hemsida: www.trangia.se
Webshop: www.shop.trangia.se
Facebook: trangia.sweden
Instagram: trangia_sweden
Organisationsnummer: 556744-1406
E-postadress: customersupport@trangia.se
Telefonnummer: +46 (0)640-681335
Telefontider 10.00-17.00 (mån-fre)
Övrig köpinformation för Trangia webshop
Betalning och priser
Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt och betalning, samt moms. Alla priser utanför EU visas exklusive moms. För leveranser utanför EU, tänk på att tull, moms och lokala skatter kan tillkomma på din order. Alla tillkommande kostnader vid leverans utanför EU betalas av mottagaren. Kontakta dina lokala myndigheter och tullkontor för mer information.
Vi erbjuder följande betalsätt:
SVEA Checkout – Alla betalsätt i ett. Enkel checkout för dig i Norden. Faktura, konto eller kortbetalning. Man kan även betala via Swish, Vipps och Mobilepay i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Företagsfaktura via Svea (B2B) – Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas. Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker. Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
Paypal Checkout Express –Med PayPal Express Checkout accepteras betalningar med kreditkort eller från ditt eget PayPal-konto. När du klickar på Slutför köp i kassan omdirigeras du till PayPals webbplats för att slutföra betalning med PayPal. Via Paypal kan man även betala med Google Pay och Apple Pay.
Frågor om din betalning/faktura
Vid eventuella frågor eller problem med din betalning kontaktar du det betalsätt du valde vid köpet
SVEA BANK Tel: 08-51493113 web: www.svea.com epost: kundtjanst.sveawebpay@svea.com
PAYPAL Tel: 08-50252318 www.paypal.com
Orderbekräftelse
När du genomför ett köp skickas automatiskt en orderbekräftelse till den e-postsadress som du angivit vid beställningen. Har det inte kommit någon orderbekräftelse efter några minuter kan du kontakta oss. Ibland kan det hända att mailet hamnat i skräppostmappen. Kontrollera gärna orderbekräftelsen en extra gång så att allt stämmer. Svara på mailet du fått om du behöver ändra på något.
Ej uthämtade paket
Ett ombud tillhandahåller paketet i 14 dagar, innan det skickas i retur till oss. För ordrar som kommer i retur till oss på grund av ej uthämtat paket debiterar vi mellan 200-600 SEK beroende på vilket land det gäller och om det uppstått kostnader för tullavgifter eller liknande. Detta gör vi för att täcka de omkostnader som uppstår.
Ångerrätt
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på Trangia webshop så har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Vi tar endast emot returer av varor som har inhandlats på denna hemsida, Trangia webshop. Varor inköpta i butik/via återförsäljare eller annan webshop ska vid ångerrätt hanteras av respektive inköpsställe som står angivet på ditt kvitto.
Om du ångrar ditt köp så börja med att skicka oss ett kort mail där du talar om detta, svara på din orderbekräftelse t.ex, så ser vi enkelt vilken order det gäller. Därefter skickar du tillbaka varan till oss. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Du ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss kommer vi att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning. Exempelvis: om det ursprungliga köpet gjordes med ett kreditkort sätter vi tillbaka summan på samma kort. Återbetalning sker inom max 14 kalenderdagar från att vi har tagit emot din returnerade produkt.
Handlar du från Sverige eller inom EU- då kan du köpa en returetikett av oss med DHL Service Point/DHL Parcel Connect
Köp en returetikett från oss för enkel och förbetald retur direkt till Trangia Webshop. Kostnaden är 60 SEK/6 EUR, vi mailar dig etiketten och du lämnar in paketet på ditt närmaste DHL Service Point ställe. Skicka ett mail med ditt ordernummer och tala om att du vill göra en retur så återkommer vi med instruktioner.
Observera att ångerrätt gäller ej på specialbeställda produkter såsom Gravyr och Bygg ditt kök.
Garanti och reklamation
Vi säljer alla Trangiaprodukter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom det krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Varor inköpta i butik/via återförsäljare eller annan webshop ska vid garanti- och reklamationsärenden hanteras av respektive inköpsställe som står angivet på ditt kvitto.
Produktgarantin– täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
Reklamation – Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara, eller att häva köpet och få pengar tillbaka.
Hör av dig till oss om det uppstår ett garanti- eller reklamations ärende så tittar vi på det. Skicka ett mail med bilder som tydligt visar problemet. Bifoga även ditt ordererkännade eller kvitto. Sedan hör vi av oss om hur vi går vidare i just ditt ärende. Vid garanti och reklamation så står vi för returfrakten till oss och kommer att skicka dig en retursedel. Här är exempel på vad som inte täcks av garantin eller är orsak till reklamation:
– Användning av felaktigt bränsle.
– Bristande överensstämmelse med gällande säkerhetsåtgärder och föreskrifter.
– Skador som härrör från reparationer eller justeringar som har utförts av obehöriga.
– Skador orsakade av olyckor eller transporter, som t.ex bucklor, repor eller normal slitage.
– Skada på grund av felaktig användning eller brist på korrekt underhåll. Observera att multifuel och gasbrännare kräver underhåll såsom beskrivet i användarmanualen.
Returer skickas till adress nedan. Observera att vi ej löser ut returer/reklamationer mot postförskott och en retur ska alltid skickas direkt till oss på nedan adress, dvs EJ till ett utlämningsställe:
Trangia AB /Fabriksbutik & Museum
Alsenvägen 12
835 96 Trångsviken
Sverige
Tel:0640-681335
Mail: customersupport@trangia.se
Hos Konsumentverket och på Hallå konsument hittar du mer information om ångerrätt och reklamation:
www.konsumentverket.se
www.hallakonsument.se
Integritetspolicy GDPR (General Data Protection Regulation)
Vi sparar följande persondata om våra kunder:
Kunder: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.
Beställningar: ip-adress, E-post, , Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.
Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter.